Wil Duis, kinder- en jeugdtherapeut

Reflexen…

en hun invloed op leer en gedragsproblemen

Als een kind wordt geboren, dan komt het in een wereld met een enorme hoeveelheid zintuiglijke prikkels. Het heeft de veilige wereld van de baarmoeder ingewisseld voor een wereld vol van chaos. Om te overleven heeft het een stel primitieve reflexen, door de hersenstam geleid.Eerst-bewegen-dan-leren-120x150

Zodra een kindje gaat groeien dan ontwikkelen de hersenen en doven de primitieve reflexen uit, of ze worden vervangen door nieuwe reflexen die het kind nodig heeft om te staan, te lopen en te leren. Wanneer dit proces niet goed verloopt dan verstoord dit de ontwikkeling van het kind. Dit kan leiden tot leer en gedragsproblemen.

Een voorbeeld is het Moro-reflex

Dit is een sterke primitieve schrikreactie die je ziet bij een pasgeboren baby. Wanneer het ergens van schrikt dan wordt het hele zenuwstelsel geactiveerd, de hartslag en bloeddruk gaan omhoog, er komt een snelle ondiepe ademhaling en het gezichtje van de baby loopt rood aan en het kind begint te huilen.

Dit is een belangrijk reflex omdat het de baby helpt te overleven. Het kan op deze manier direct de moeder waarschuwen dat er gevaar dreigt. Na 2 a 4 levensmaanden wordt deze reflex onderdrukt en vervangen door het Strauss-reflex, waarbij het kind het lichaam strekt en het hoofd optrekt en op zoek gaat naar de bron van het geluid. Wanneer het Moro-reflex niet goed uitdooft dan blijft het lichaam in staat van paraatheid en reageert het te sterk op prikkels van buitenaf.

Deze kinderen worden vaak gezien als hypersensitief en over beweeglijk.  Ze ervaren veel stress. Bij stress wordt er o.a adrenaline en cortisol vrijgemaakt. Cortisol hebben we nodig om ons lichaam te beschermen tegen ziektes en allergieën. Een kind met een te actieve Moro-reflex schiet te vaak in de stress. Het lichaam kan onvoldoende cortisol aanmaken en het kind heeft minder weerstand tegen ziektes en allergieën.

Andere onuitgedoofde reflexen kunnen de motorische ontwikkeling van het kind verstoren. Deze kinderen zijn motorisch vaak onhandig en ervaren problemen met schrijven en zwemmen.

Door een aantal testen uit te voeren, wordt duidelijk welke reflexen actief zijn. Door het inzetten van specifieke bewegingsoefeningen zullen oude reflexen uitdoven en nieuwe reflexen worden gestimuleerd.

Kijk ook op www.inpp.be en www.leerproblemen.eu

Gevolgde opleiding